Logo Sitemap Contact
Welkom in Duitsland De ambassade Buitenlandse en Europese politiek Informatie voor Duitse staatsburgers Economie Cultuur
De residentie
Huis Schuylenburch

Het patriciërshuis in het hart van Den Haag met zijn kostbare inrichting met schilderijen en stucwerk ontstond in de jaren 1715 - 1721.

De Schuylenburchs waren trouwe aanhangers van de "Koning-stadhouder" Willem III van Oranje, die na de "Glorious Revolution" in 1688 met zijn echtgenote Mary Stuart de Engelse troon besteeg.

In 1715 liet de bouwheer, Cornelis van Schuylenburch, het huis van zijn vader, die burgemeester van Den Haag en secretaris van Willem III was, samenvoegen met een belendend pand aan de Vijverberg tot een prachtig stadspaleis in de moderne Franse stijl. Hij dankte zijn rijkdom aan o.a. het ambt van Engels postmeester in Den Haag. In de stijl van zijn tijd voelde hij zich "gentleman architect" en werkte hij bij de bouw en bij de vormgeving van het huis nauw met belangrijke kunstenaars samen:

- De Hugenoot DANIEL MAROT (1663 - 1752), de veelzijdigste en bekendste meester van de "Nederlandse Louis XIV", ontwierp de façade;

- De Italiaanse stucwerker GIOVANNI BATTISTA LURAGHI (1675 - 1736) schiep het rijke stucwerk en gaf vorm aan het trappenhuis en de bovenste hal, die het huis zijn royale, lichte en feestelijke karakter verlenen;

- Met 30 schilderijen van 7 Nederlandse schilders uit de vroege 18de eeuw is Huis Schuylenburch ook een klein museum van de Nederlandse schilderkunst uit die tijd.

In 1888 kocht het Duitse Rijk het Huis voor 75.000 gulden van de familie Schuylenburch als residentie voor de Duitse gezant. In deze tijd kwam de buste van de grote keurvorst (1620 - 1688) in de bovenste hal te staan, die van 1634 - 1638 in Holland had gewoond en in 1646 met een dochter van stadhouder Frederik Hendrik van Oranje was getrouwd. Destijds kwamen ook vier Oranje-portretten uit Brandenburgs bezit naar Holland terug. Deze waren oorspronkelijk door de Oranjes geschonken aan de Pruisische bloedverwanten in Berlijn.
In 1964 - 1968 werd het huis dat na de oorlog dienst deed als ministerie van marine, door de Bondsregering voor 3,5 miljoen DM met medewerking van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg in zijn oorspronkelijke schoonheid gerestaureerd.

Een rijk stucplafond van Luraghi siert de voorhal.

De benedenhal ontstond tijdens de restauratie door het samenvoegen van een voorkamer en een corridor.

In de gele salon heeft PHILIP VAN DIJCK (1680 - 1753) naar ontwerpen van Terwesten de geschiedenis van Iphigenia vertelt: Diana ontvoert Iphigenia van Aulis naar Tauris voor de ogen van Agamemnon en Calchas (oorspronkelijk behoorde ook de representatie van Achilles - nu in het kabinet - en Iphigenia op Tauris - nu in het kleine trappenhuis - tot deze cyclus). De salon is in "Empire-Stijl" ingericht.

In de groene salon heeft de jonge JACOB DE WITT (1695 - 1754) in kleurrijke schilderijen getracht de christelijke deugd en de antieke zinnelijke levensvreugde met elkaar te verzoenen: de christelijke deugd van de barmhartigheid begeleidt met milde verdraagzaamheid het heidense feest van nimfen, Saturnus en putti op het plafond. Op de sopraporte verleidt Zeus vermomd als satyr, als Diana en als herder, respectievelijk Antiope, Callisto en Mnemosyne. Schoorsteenstuk met Diana en Mercurius als putti.

In het kabinet leidt Mercurius op een plafondschildering van Terwesten Psyche naar de Olympus. Kopie van een portret van de bouwheer met familie door Ph. van Dijk.

Vier levendige en kleurrijke vogelscènes van ABRAHAM BISSCHOP (1640 - 1731) sieren de eetkamer. De deurdecoraties in de stijl van Marot; 2 Romeinse afbeeldingen van Pannini (1691 - 1765); "Gezicht op München" (oude kopie naar Canaletto (1724 - 1780), Brussels gobelin van rond 1600 (valkenjacht).

De herenkamer wordt bepaald door de voornaam-gereserveerde Louis XVI-inrichting met twee grisailles (Azië, Afrika) boven de deuren. Het portret van de stadhouder van Oranje, Frederik Hendrik, is een contemporaine kopie naar M. van Mierevelt.

In het trappenhuis hangt het portret van stadhouder Willem III (kopie naar Wissing).


De bovenste hal is het meesterwerk van LURAGHI. Het heldere licht is te danken aan een hoge lantaren en de feestelijke pracht aan de exquise stucornamenten (7 Griekse godinnen, symbolen van de 4 elementen).

De werkkamer wordt beheerst door een rijk schoorsteenornament met een schoorsteenstuk (Ascanius en Dido) van MATTHEUS TERWESTEN (1670 - 1757), die op de supraportes spelende kinderen met putti schilderde. Op het gestuukte plafond door Luraghi de allegorie op de maat. Portretten van Willem II (naar W. van Honthorst) en Mary Stuart (naar P. Lely); Brussels gobelin uit de 17de eeuw (liefdespaar).

In het spiegelkabinet wijzen grisailles (geografie, astronomie) op de interesses van de ontwikkelde huisheer. Zij stammen van een monogrammist ADV, die ook de allegorie op de geschiedenis in het kleine trappenhuis heeft geschilderd.

In de balkonkamer zijn op het schoorsteenstuk van Terwesten Amor en Psyche te zien, waarschijnlijk is dit oorspronkelijk afkomstig uit het kabinet op de begane grond.

In de woonkamer heeft de bekende veeschilder en kunsthistoricus JAN VAN GOOL (1685 - 1763) op drie surpaportes veekuddes vastgelegd die waarschijnlijk oorspronkelijk voor een landhuis werden geschilderd. Het stucplafond van Luraghi met een schijnkoepel en allegorieën op de vrijgevigheid en het verstand. Hugenotenkast (18de eeuw); Italiaans landschap van Philip Hackert (1791); woudlandschap van Gillis van Haanen; landschap met kudde van Dallinger.

In de slaapkamer bloemstillevens van CASPAR PETER VERBRUGGEN (1664 - 1730), die ook het charmante kabinet ("Apenkamer") van schilderingen op gouden achtergrond en van perspectivische plafondschilderingen met een aap op de balustrade voorzag.

Op de tweede verdieping twee gastenkamers met houten betimmering uit de 17de eeuw en schoorsteenstukken (bloemstilleven van Verbruggen, decoratieve grisaille met Apollo en Daphne).

Literatuur: R. van Zoest/X. van Eck: Huis Schulyenburch; SDU Uitgeverij; 's-Gravenhage 1988 G.W.M. Jager/C.W. Fock: Italiaans Stucwerk in Den Haag en Leiden; Delft 1984 Gervase Jackson-Stops: Huis Schuylenburch; "Country Life", March 24, 1977 Feestbundel bij de inwijding: Het Huis Schuylenburch; Mouton, 's-Gravenhage 1968 Karl von Schlözer: Das Schuylenburch'sche Haus, Berlin 1906
Overzicht
Adres, openingstijden, bereikbaarheid in noodgevallen
De ambassadeur
De afzonderlijke afdelingen
De residentie
Stage op de ambassade
impressum